سامانه پیام کوتاه

آموزش روش های انتخاب در تری دی مکس

جمعه, ۵ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۷ ق.ظ

از جمله اولین نکات آموزشی در مورد یادگیری نرم افزار قدرتمند تری دی مکس ، معرفی روش های مختلف موارد در تری دی مکس می باشد . روش هایی با هدف یکسان یعنی انتخاب ، اما از طرق متفاوت .

در سربرگ Edit واقع در منو بار می توان به گزینه های انتخابی دسترسی یافت . که به ترتیب در زیر معرفی خواهند شد.

select All  به کمک این دستور میتوان تمام موارد موجود در محیط فعلی تری د ی مکس را انتخاب نمود . راه دیگر استفاده از کلید میانبر ctrl+A  می باشد.

select none  به کمک این گزینه تمام موارد انتخابی از حالت انتخاب خارج می شوند.

select invert فرض کنید جسم الف به همراه جسم ب در صحنه انتخاب شوند و جسم ج انتخاب نشده باشد ، حال اگر از این گزینه استفاده کنیم باعث میشود جسم ج انتخاب و جسم های الف و ب از حالت انتخاب خارج شوند.به عبارت دیگر انتخاب معکوس خواهد شد.

select silmilar   اگر در صحنه جاری مثلا چند باکس رسم کرده باشید و چند جسم دیگر به فرم های دیگر مثلا کره یا سیلندر ، باکلیک روی یک باکس و استفاده از این دستور سایر باکس ها به دلیل شباهت از نظر ظاهری با باکس انتخابی ، انتخاب خواهند شد ولی سایر موارد که به باکس شبیه نیستند،  انتخاب نمیشوند . به طور خلاصه برای انتخاب موارد شبیه به هم در صحنه از این دستور استفاده می گردد. 

select instances    اگر از جسمی در صحنه برای مثال هالوژن  instance هایی تهیه کرده باشید با انتخاب اولی بقیه که از روی ان کلون شده اند به فرم انتخاب در می آیند.

select by name   ( امکان انتخاب بر اساس نام )   با اتخاب این گزینه پنجره ای باز خواهد شد که به شما امکان انتخاب بر اساس نام موارد را می دهد.

select by color    انتخاب براساس رنگ در صحنه اگر از دو جسم دارای رنگ یکسانی در صحنه باشند صرف نظر از اختلاف ظاهریشان با هم( مثلا یکی باکس و دیگری سیلندر باشد )  اما رنگ یکسان داشته باشند  با انتخاب یکی و استفاده از این گزینه جسم یا اجسام دیگر با رنگ همانند انتخاب می شوند .

select by layer    با استفاده از این ابزار مواردی که در یک لایه باشند همزمان انتخاب میشوند . به شرطیکه قبل از انجام موارد را گروه بندی کرده باشیم.

در مورد روش های انتخاب حالت crosss/ window  بسیار بسیار بسیار مهم می باشد ، به طوری که بخصوص در طول مدلسازی یک پروژه

بار ها و بار ها از این دستور باید استفاده شود تا حدی که مدلساز حرفه ای به فکر استفاده از یک کلید میانبر برای این دستور بسیار پر کاربرد خواهد افتاد.

در حالت  cross  selection  اگر و اگر تنها بخشی از مورد مربوطه مثلا جسم الف داخل کادر ترسیمی قرار گیرد آن جسم انتخاب خواهد شد اما بر عکس در حالت انتخابی  window  می بایست تمام و کمال جسم الف در کادر رسم شده قرار گیرد تا جسم الف انتخاب گردد.

در مورد کادر ترسیمی نیز روش های متعددی وجود دارد که می بایست در طول انجام پروژه با دقت و متناسب با نیاز انتخاب گردد. البته در آموزش تری دی مکس این نکات در قالب دوره ها ، آموزش داده می شوند. این موارد از همان سربرگ Edit  تحت عنوان selection region قابل دسترسی می باشند.

موارد مختلی وجود دارد که تنها شکل و فرم محدوده و کادر انتخابی فرق میکند . برای مثال فرم

rectangle    فرم مربعی دارد و بسیار پر کاربرد است.

circle          فرم دایره ای دارد.

lasso          فرم ترسیمی مانند کشیدن خطی دورتادور جسمی دارد و به کمک آن محدوده خاصی را می توان انتخاب نمود.

 و...

 

 

در آموزش 3d max موارد آموزشی بی شماری وجود دارد اما بدون شک تدریس روش های انتخابی جزو اولین و مقدماتی ترین موارد آموزش می بایست باشد که در طول دوره های آموزشی به صورت مفصل خدمت هنرجویان محترم آموزش داده خواهد شد.
منبع : سایت وی ری لرن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی