چرا میزان مشاهده شدن پیامک از دیگر ابزارهای تبلیغاتی بیشتر است؟

اس ام اس مخفف عبارت سرویس پیام کوتاه (Short Message Service) است. با اینکه سالهای زیادی است که از راه اندازی این سرویس ارتباطی می گذرد، تنها چند سال است که از این سرویس جهت برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می شود.  پیامک ها به گونه ای طراحی شده اند که حجمشان “۱۱۲۰ بیت” است. این سایز به هر پیامک این امکان را می دهد که از ۱۴۰ کاراکتر یا حرف زبان انگلیسی پشتیبانی کند. برای درک اینکه چرا میزان مطالعه و استفاده از پیامک بسیار بالاست، شما باید در ابتدا از سه زاویه به این قضیه نگاه کنید. از نگاه فرستنده، سامانه پیامکی و شرکتی که خدمات موبایل را به شما عرضه می کند.

از دیدگاه فرستنده، ارسال پیامک به چند دلیل جذاب است. که ما آنها را در زیر برای شما شرح خواهیم داد:

غیر همزمانی

فرستنده می تواند در هر زمانی که می خواهد پیامک ارسال کند. حتی در زمانی که دریافت کننده در دسترس نیست و نمی تواند در همان لحظه به پیامکی که دریافت کرده است، پاسخ دهد. مسلما شانس اذیت و آزار فرد گیرنده پیامک بسیار کم تر از شخصی است که بدون توقف، تماس دریافت می کند. تماس تلفنی نیازمند پاسخگویی بدون معطلی است، اما پیامک اینگونه عمل نمی کند.

یک تماس تلفنی دو حالت دارد. یا برقرار می شود یا به آن پاسخ داده نمی شود. اگر به هر دلیلی تماس تلفنی برقرار نشود، مثلا گیرنده تماس مشغول به انجام کاری دیگر باشد یا اوپراتور سرویس دهنده دچار مشکل شده باشد، فردی که تماس گرفته است آزرده خاطر خواهد شد. اما، به علت ویژگی غیر همزمانی، پیامک چنین مشکلاتی را ندارد. از زاویه فرستند، ارسال پیامک کاری جذاب است چون که نمی تواند او را آزرده خاطر کند. دلیل دوم این است که نیازمند توجه کم تری است. چون که پیغام آن بر روی صفحه تلفن همراه ظاهر می شود و با یک نگاه می توان متوجه آن شد. دلیل سومی آن ارزانی است. در بسیاری از کشورها دریافت پیامک رایگان است، بنابراین فرستنده ترجیح می دهد که به جای تماس تلفنی از پیامک استفاده کند.

ارسال انبوه

فرستنده می تواند در کسری از ثانیه، صدها یا هزاران پیامک را به افراد مختلف ارسال نماید. همچنین سامانه های ارسال پیامک می توانند برای یک فرد یا هزاران فرد شخصی سازی شوند.

شخصی سازی

از آنجاییکه فرستنده می تواند از طریق یک سامانه اس ام اس های خود را ارسال کند، بنابراین می تواند به راحتی آنها را شخصی سازی کند. پیامک از زاویه تامین کننده پنل پیامک نیز جذاب است زیرا برایشان ارزشمند است. آنها می توانند مبلغ کمی را به ازای هر اس ام اس دریافت کنند. که این مبلغ می تواند بر اساس تعداد اس ام اس های ارسالی به رقم چشمگیری تبدیل شود. اما در نهایت هزینه ارسال آن بسیار کم است. پیامک از کانال متفاوتی نسبت به تماس تلفنی استفاده می کند. اگر پیامکی ارسال نشود، این کانال ارتباطی بی استفاده خواهد ماند.

بازاریابان به ویژگی های بازاریابی پیامکی پی برده اند و به همین دلیل از آن استفاده می کنند. برخی افراد رفتاری معمولی نسبت به دریافت اس ام اس دارند و همه اس ام اس هایی را که دریافت می کنند را می خوانند؛ در حالیکه برخی دیگر برای باز شدن فضای خالی در تلفن همراهشان اس ام اس ها را باز می کنند. بنابراین هر دو گروه اس ام اس های خود را می خوانند. در هر صورت میزان مشاهده و مطالعه پیامک بسیار بالاست. برخی از سامانه پیامک خود برای تبلیغات استفاده می کنند و برخی دیگر برای ارائه خدمات.

منبع : ملی پیامک